Doctors

Medical

Doctors

Medical

گسترش پوشش خدمات بهداشتی در افغانستان

علیرغم انتقاد مردم افغانستان از کمبود مراکز بهداشتی، دولت این کشور میزان دسترسی شهروندان به خدمات بهداشتی را ۸۵ درصد اعلام کرده است.
وزارت صحت (بهداشت) افغانستان در آستانه روز جهانی بهداشت اعلام کرده است که ۸۵ در مناطق این کشور تحت پوشش خدمات اساسی بهداشتی قرار گرفته است.

روز هفتم اپریل/آوریل از سوی سازمان ملل به نام روز جهانی بهداشت نام گذاری شده و این روز از سال ۱۹۴۸ میلادی همه ساله در سراسر جهان از این روز به عنوان روز جهانی بهداشت بزرگداشت می شود.

نادره حیات، معاون وزارت صحت افغانستان در یک نشست خبری در کابل گفت که با ایجاد بیش از ۱۶۰۰ مرکز صحی در افغانستان ۲۶ درصد در مرگ و میر کودکان زیر سن ۵ سال کاهش یافته است.

خانم حیات گفت: "دستاورد این عرضه خدمات کاهش مرگ و میر در افغانستان از ۲۱.۱۲ به ۱۷ درصد کاهش یافته است."

این در حالی است که شماری از مردم در افغانستان می گویند شمار مراکز بهداشتی در این کشور کم است و در برخی مواقع آنها نمی توانند به مراکز بهداشتی، به دلیل دوری این مرکزها از روستاها، دسترسی داشته باشند.

"مصون نگه داشتن مراکز صحی از حوادث غیر مترقبه" شعار امسال سازمان ملل متحد در روز جهانی صحت است.

پتر گراف، نماینده سازمان جهانی بهداشت در افغانستان از گروههای درگیر در این کشور خواست که مراکز بهداشتی در این کشور را هدف قرار ندهند.

آقای گراف گفت: "مراکز صحی برای ارایه خدمات صحی باید باز بمانند. مراکز صحی باید به عنوان مراکز بی طرف تلقی شوند، چون این مراکز برای تمام افراد، بدون این که به کدام گروه وابسته هستند، خدمات ارایه می کنند."

این در حالی است که دهها مرکز بهداشتی عمدتاً در ولایات ناآرام افغانستان به دلیل مشکلات امنیتی از چند ماه به این سو بسته هستند و تلاشهای مقامات برای بازگشایی آنها بی نتیجه مانده است.

مقامات افزون بر فقر و بی سوادی، ناامنی ها در افغانستان را از موانع بزرگ ارایه خدمات بهداشتی در نقاط دور دست این کشور می دانند و می گویند، تنها ظرف سال گذشته حدود ۴۰ کارمند صحی در افغانستان کشته، زخمی و ربوده شدند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد