Doctors

Medical

Doctors

Medical

'پیشرفتهای' خدمات صحی و جراحی در افغانستان

منابع پزشکی در افغانستان می گویند مراجعه روز افزون بیماران به شفاخانه های داخلی و کاهش علاقمندی برای رفتن به خارج از کشور برای درمان می تواند نشانگر این باشد که اطمینان و باور مردم به کیفیت خدمات صحی در داخل افغانستان افزایش یافته است.
مقامات یک شفاخانه خصوصی درکابل می گویند برای اولین بار ظرف چند ماه گذشته نزدیک به دوصد (دویست) عملیات (جراحی) مغزی را با موفقیت انجام داده اند. 

مسئولان وزارت صحت افغانستان می گویند شفاخانه های خصوصی امکانات خوبی برای آوردن وسایل پیشرفته وجدید دارند و این موضوع زمینه را برای جلب اعتماد مردم به خدمات صحی در کشور مساعد می سازد. 

به گفته بسیاری انجام جراحیهای پیچیده روی مغز در کشور و بیرون آوردن انواع تومورها از آن، پیشرفت بزرگی درعرصه طبابت در افغانستان به حساب می رود. 

پیش از این چنین بیمارانی با قبول مصارف هنگفت برای انجام این جراحیها به کشورهای دیگر مخصوصا پاکستان و هند می رفتند.

یک افغان در اینباره به بی بی سی گفت: "پسرم را در حالت کما به شفاخانه آوردم. به همه شفاخانه های شهر برده بودمش حتی به شفاخانه نیروهای آمریکایی در بگرام، اما همه به من جواب رد داده بودند. درهمین شفاخانه بیماری پسرم تشخیص شد و بزودی عملیات شد و از مغز سرش توموری برداشته شد. حالا پسرم کاملا خوب است." 
  شفاخانه های دولتی بدلیل نداشتن بودجه کافی برای خرید وسایل پیشرفته امکانات انجام عملیات های پیچیده عصبی و مغزی را ندارد ولی آنها خرسند هستند که این امکانات توسط بخش خصوصی فراهم شده است
 
دکترعبدالله فهیم، مشاور وزارت صحت افغانستان،



یک نفر دیگر می گوید: "به ما گفته شد که بیمارمان را به هند ببریم. ما بنابرمشکلات اقتصادی نمی توانستم اینکاررا کنیم. بعد از آنکه وضع بیمار بدتر شد، او را به این شفاخانه آوردیم . مرگ او تقریبا حتمی بود. اما بطور باور نکردنی بر او عملیات شد و از مغزش غده کشیده شد و حالا سلامت و خوش است." 

دکتران می گویند وسایل، تکنولوژی و آموزش های جدید به افغانستان آورده می شود و این امکانات، تداوی بیماریها در کشور را میسر می سازد. 

عبدالمالک، دکتر یکی ازشفاخانه های خصوصی درکابل، می گوید جراحی مغزی در تمام جهان بسیارجوان و تازه است. اما بگفته او ظرف چند ماه گذشته 85 عملیات مغزی در شفاخانه آنها با موفقیت انجام شده است. 

او می گوید: "در شفاخانه ما انواع تومورها عملیات شده است. پیش از این درافغانستان امکانات اجرای چنین جراحیهایی نبود، زیرا نه به درستی تشخیص می شد و نه کسی می توانست آنرا عملیات کند. اما حالا وسایل پیشرفته داریم و می توانیم بخوبی بیماران را صحت یاب سازیم و از رفتن به کشورهای دیگر بی نیازسازیم ." 

اما این امکانات تنها درشفاخانه های خصوصی میسرشده است.

دکترعبدالله فهیم، مشاور وزارت صحت افغانستان، می گوید که شفاخانه های دولتی بدلیل نداشتن بودجه کافی برای خرید وسایل پیشرفته امکانات انجام عملیات های پیچیده عصبی و مغزی را ندارد ولی آنها خرسند هستند که این امکانات توسط بخش خصوصی فراهم شده است. 

با آنکه هنوزهم شماری برکیفیت خدمات صحی درافغانستان باورکامل ندارند اما به گفته متخصصین انجام جراحی های مغزی دریک کشورجنگزده مثل افغانستان یک پیشرفت بزرگ به حساب می رود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد