Doctors

Medical

Doctors

Medical

سکته قلبی

سکته قلبی (به انگلیسی: Myocardial infarction) نوعی عارضه فراگیر است که باعث درگذشتن هزاران تن هر ساله میگردد.[۱]
در واقع سکته قلبی یا انفارکتوس میوکارد عبارت از انهدام قسمتی از عضله قلب (میوکارد)است.که بعلت از بین رفتن جریان خون در آن قسمت از قلب است .این توقف گردش خون میتواند بطور ناگهانی بدون هیچ مقدمه دردناکی نمایان گردد یا پس از تعدادی از حملات آنژین دوپواترین که غالبا با یک فشار خون سرخرگی درمان نشده ارتباط دارد.در نتیجه منجر به انفارکتوس میوکارد می شود که آسان نخواهد بود.
عوامل متعدد مساعد کننده ای مانند دیابت (بیماری قند خون)، فشار خون، سیگریم، زیادی کلسترول خون و غیره وجود دارد.و تمام آنچه که مساعد برای تظاهر تصلب شرائین است. در میان عوامل مساعد کننده افراط در استعمال دخانیات ، عدم فعالیت بدنی، فشار عصبی، مسائل فامیلی و غیره.
بطور یقین این بیماری خیلی وخیم است و سالیانه تنها در آمریکا ، در سال ۲۰۰۴ میلادی، بیش از ۱۵۰۰۰۰ نفر از این عارضه جان باختند.

علائم

در اکثر موارد انفارکتوس میوکارد همراه با تظاهرات معمولی و تی پیک است که تشخیص را آسان میسازد.اساسا یک درد موضعی قفسه سینه ‌است که در مرکز قفسه صدری و بطرف آرواره و بازوها پشت و گردن منتشر میشود .اگر درمان نشود این درد وحشتناک با بحرانهایی بیمار را آزار خواهد داد و مدتها بطول میانجامد.
گاهی چندین ساعت با مصرف تری نیترین مقاومت میکند ،قرصی که درد آنژین دوپواترین را آرام میکند.هم چنین علائم دیگریکه آشکار کننده هستند و اصرار بر آنها فایده‌ای ندارد عبارتند از الکتروکادیوگرام در صورت اورژانس و فوریت میتوان تشخیص را آسان ساخت. بنابراین باید دانست که در تعداد زیادی از موارد انواع انفارکتوس وجود دارد که بصورت تشویش و اضطراب تظاهر میکند، زیرا ظاهر سایر بیماریها را بخود میگیرد .
 
تصویر پشت

مثلا اشکال هاضمه‌ای ، عصبی، تنفسی که گاهی بدون تشخیص میگذرند که تنها اتفاقی تصادفی در آزمایش قلبی و آزمایش روتین و منظم پزشکی با تشخیص آن برخورد می‌شود.
باید بخاطر داشت که نزد فرد مسن با فشار خون ، که عموما بیش از ۴۰ سال دارد و یک زندگی مشوش و مضطربی را می‌گذراند با پیش آمد و پابرجایی یک درد شدید قفسه سینه که ادامه یابد و شدت پذیرد باید ما را بفکر انفارکتوس بیاندازد و بطور سیستماتیک ما را به الکتروکاردیوگرام هدایت کند و تشخیص را تائید نماید .

نظرات 1 + ارسال نظر
فرشته دوشنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 06:43 ب.ظ

سلام به امید صحت شما از وب تان بسیار خوشم امد معلومات مفید است. تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد